Opleiding tot adem- en ontspanningstherapeut

HP_Woman-drinking-tea_575x400

Basisopleiding Adem- en Ontspanningstherapie

Het basisjaar is een complete inleiding in de Methode Van Dixhoorn. Je ondergaat de meeste technieken van de methode zelf en ervaart of procesmatig handelen bij jou past. Het basisjaar wordt afgerond met een eindverslag dat beoordeeld wordt door het Centrum voor Adem- en Ontspanningstherapie.

Na goedkeuring ontvang je een bewijs van deelname en kan tot vijf jaar na afronding van het basisjaar de vervolgopleiding in de richting A of B gevolgd worden. Daarnaast is het mogelijk aspirant-lid te worden van de beroepsvereniging Van Dixhoorn Vereniging (VDV).

De basisopleiding is verdeeld over drie blokken van vijf weken. Wekelijks is er een dag of dagdeel les. Het basisjaar staat op zichzelf en is een erkende opleiding voor paramedici.

Certificaatprogramma

Het certificaatprogramma tot adem- en ontspanningstherapeut bestaat uit een praktisch gedeelte van twee cursussen en vijf theoretische lesbijeenkomsten. Daarnaast voer je onder supervisie een aantal opdrachten uit. De technieken worden uitgediept en geoefend, zodat je deze procesmatig leert uitvoeren en afstemmen op de cliënt.

Certificaatopleiding richting A: Therapeut

Adem- en ontspanningstherapie volgens de Methode Van Dixhoorn, biedt de mogelijkheid om je bewust te worden van lichamelijke en mentale spanning en hoe je deze zelf beter kunt reguleren. Een verlaagde spanning vergroot de belastbaarheid en kan je energieker en stressbestendiger maken. Mensen die overspannen of gestrest zijn of een burn-out hebben, kunnen daarom baat hebben bij adem- en ontspanningstherapie.

Tijdens de behandeling ervaar je spanning veel bewuster en leer je hoe je spanning kunt voorkomen, verminderen of er anders mee om kunt gaan. De behandeling bestaat uit eenvoudige instructies en handgrepen die nauw aansluiten bij dagelijkse houdingen en bewegingen. Een behandeling van vier sessies is meestal al voldoende om te verduidelijken of er mogelijkheden zijn om beter te (leren) ontspannen of te ademen én of de eventuele klachten een resultaat zijn van overspanning of stress.

Certificaatopleiding richting B: Trainer

Lesuren

Studie uren

Kopjes koffie

Geschreven woorden

Word therapeut of trainer!